Pakkaa ja varastoi

Näillä ohjeilla pakkaat ja varastoit tavarasi niin, että ne säilyvät hyvässä kunnossa, kunnes taas tarvitset niitä. Pienvarastoyhdistys ry:n jäsenyhdistykset tarjoavat kaikki tarvitsemasi pakkausmateriaalit varastointia sekä muuttoa varten.

Pakkaa

• Täytä laatikot mittojen mukaan, ettei vajaat tai liian täynnä olevat laatikot kaada vaivalla rakennettua pinoa.
  • Merkitse laatikot ja laadi niistä lista, niin tiedät missä mikin on.
  • Merkitse särkyvää sisältävät laatikot, niin osaat olla varovainen niiden käsittelyssä.
  • Pakkaa painavat esineet pieniin laatikoihin, jotta niitä on helpompi siirrellä.
  • Poista irtohyllyt hyllyistä ja paketoi ne nippuun.
  • Pura kaikki mahdollinen ja suojaa puretut osat pakkausmateriaalilla.
  • Kääri huonekalut suojamuoviin ehkäisemään likaantumista ja pölyttymistä

Kirjat ja dokumentit

Pakkaa kirjat vaakatasoon, niin kirjan selkä ei vahingoitu. Älä pakkaa hauraita esineitä samaan laatikkoon ja täytä tyhjät välit pakkausmateriaalilla. Vältä pakkaamasta laatikkoa liian täyteen ja käytä pieniä pahvilaatikoita.

Vaatteet ja tekstiilit

Pakkaa vaatteet ja tekstiilit ilmatiiviisti omiin pusseihin ja säilytä ripustamalla tai laatikoissa. Ruoka- ja muut tahrat on hyvä poistaa ennen varastointia. Tuhoeläimet voivat olla riski missä tahansa, joten lisää varmuuden vuoksi esim. "Raid" -koikuula tai vastaava. Tuholaistorjunnasta löytyy runsaasti lisätietoa Internetistä, katso esim.www.hyonteismaailma.fi.

Astiat ja koristeet

Pehmusta laatikon pohja ja reunat. Paketoi kaikki esineet erikseen, aseta kulhot sisäkkäin ja lasit päällimmäiseksi. Täytä tyhjä tila pakkausmateriaalilla. Merkitse laatikot särkyvää-tarralla äläkä aseta painavia esineitä niiden päälle.

Huonekalut

Pura huonekalut ja suojaa osat pakkausmateriaalilla. Jos pöytää ei saa purettua, aseta se lattialle jalat ylöspäin sojottaen. Kevyet tuolit voi kasata päällekkäin. Lopuksi peitä huonekalut kevyellä pölysuojalla.

Lamput

Paketoi ja suojaa varjostimet ja jalat erikseen. Pakkaa pienet lamput laatikoihin ja kookkaat kattovalaisimet kupla- tai suojamuoviin. Älä varastoi painavia esineitä särkyvien päälle.

Taulut ja peilit

Pakkaa hyvin, suojaa kulmat ja varastoi pystyasentoon. Käytä pakkaamisessa muovia tai kuplamuovia, se suojaa myös kosteudelta. Laita teippaukset teosten kääntöpuolelle ja tee pakkauksesta napakka, jotta pakkausmuovi ei hierrä teosten pintaa.

Metalli, polkupyörät ja työkalut

Puhdista ja pyyhi kaikki metallipinnat koneöljyyn kostutetulla rätillä. Sido pitkävartiset työkalut kuten haravat ja lapiot nippuihin, niin ne pysyvät hyvin kasassa.

Kodinkoneet

Kiinnitä pyykinpesukoneen rumpu ennen siirtoa (katso pesukoneen ohjekirja). Puhdista ja kuivaa jääkaappi sekä pakastin ja jätä ovet raolleen. Suurten laitteiden sisällä voi myös säilyttää muita tavaroita.

Varastoi

Varmista, että varasto on kuiva, siisti, lämmin ja ilmastoitu. Kylmässä varastossa kondensaatiosta aiheutuva vesi voi pilata tavarasi ja irrottaa liimaukset. Autotalli ei ole paloturvallisuudeltaan myöskään hyvä varastotila.

• Aseta alusta tavaroiden alle, niin että tavarat ovat n. 10 cm irti lattiasta.
  • Jätä ilmatilaa tavaroiden ympärille, jotta ilma pääsee kiertämään.
  • Jätä kulkutilaa varaston reunaan, jotta saat tavarasi helposti esille.
  • Pinoa painavat laatikot alle ja kevyet sekä särkyvät päälle.
  • Aseta usein käytettävät tavarat oven lähettyville.
  • Varastoi sohvat, sängyt, taulut ja peilit pystyasentoon jos suinkin mahdollista.
  • Hyödynnä kaikki käytettävissä oleva tila, korkeus mukaan lukien.